Page content

De Buteyko Methode

De Buteyko Methode

Lao Tse en een goede ademhalingHet doel van de Buteyko Methode is de ademhaling rustig en klein te maken.

Zoals we zeggen: “Een goede ademhaling zie en hoor je niet”. Zoals Lao Tse meer dan 2000 jaar geleden al wist (tenzij iemand sport: dan mag je natuurlijk wel zwaarder en hoorbaar ademen).

De Buteyko Methode leren betekent drie stappen nemen:

Stap 1: door de neus ademen

Ademen hoort door de neus te zijn: zowel de in- als de uitademing. Door de neus ademen heeft een groot aantal voordelen (zoals dat de lucht die inademt vochtig, warm en schoon gemaakt wordt voor het naar de longen gaat). Maar het is ook veel gemakkelijker te hyperventileren wanneer je door de mond ademt.

Stap 2: Buteyko ademhalingsoefeningen

Buteyko heeft een aantal ademhalingsoefeningen ontwikkeld waarmee mensen hun ademhaling rustiger kunnen maken. Hij heeft daarbij o.a. naar Yoga gekeken (maar dan de echte, eeuwenoude vormen zoals Pranayama). Stapje voor stapje heeft hij die oefeningen verfijnd en uitgebreid. Steeds vanuit het standpunt dat de bedoeling niet alleen was om tot rust en uit de stress te komen, maar zeker ook koolzuurgas op te bouwen.

Zachte en pittige oefeningen

Er zijn zachte oefeningen die iedereen kan doen, en dan zijn er pittige oefeningen die niet voor iedereen geschikt zijn. We kijken o.a. naar het ziektebeeld, medicijngebruik, persoonlijkheid en leeftijd, voor het bepalen van welke ademhalingsoefeningen het beste passen.

Voor kinderen zijn er speciale oefeningen.

Een cursist heeft een zekere mate van discipline nodig, wil hij of zij progressie maken. De bedoeling is dat men (totdat de ademhaling voldoende hersteld is) tenminste 4 keer per dag een Buteyko oefening doet.

Stap 3: levensstijl-aspecten

Daarnaast is er veel aandacht voor alle aspecten die de ademhaling beïnvloeden, zoals praten, voeding, slapen, beweging, sport en stress. Op al deze aspecten geven we als Buteyko Therapeuten advies.

Progressie maken

De bedoeling van “Buteyko doen” is dat de ademhaling rustiger wordt. Dat kan je zien in de Controle Pauze.

Progressie Controle Pauze bij Buteyko

 

Er zijn gelukkig cursisten die heel snel vooruitgaan. Zo zien we regelmatig dat astmapatiënten na twee weken al beduiden minder medicijnen gebruiken. Maar vaak gaat het allemaal vrij langzaam. De rol van de therapeut is het proces te begeleiden, vragen te beantwoorden, en cursisten te stimuleren rustig door te gaan. We leven in een wereld waar mensen het liefst direct resultaat zien. Maar zo gaat het maar zelden. Voor veel mensen is het een stap voor stap proces met vallen en opstaan, waarbij het lichaam langzaam reageert en men zich langzamerhand steeds wat beter gaan voelen. Daarom is het zo belangrijk dat een cursist leert Buteyko in zijn of haar leven te integreren.

Tenslotte

Bij veel andere ademhalingstherapieën worden volgens ons twee kardinale fouten gemaakt die mensen vaak alleen maar dieper het moeras in laten zakken.

  1. Leren met de buik te ademen. Op zich is het prima met de buik te ademen, en als iemand rustiger leert ademen dan zakt de ademhaling vanzelf ook weer dieper het lichaam in. Maar ligt bij het oefenen de focus op het met de buik leren ademen, dan gaat iemand vaak zwaarder ademen dan er voor (om de buik maar in en uit te voelen gaan) en wordt het extra hyperventilatie.
  2. Tellen bij het ademen. Zoals 2 in, 5 uit. Iemand gaat dan weliswaar langzamer ademen, maar het gevaar is levensgroot dat iemand ook dieper gaat ademen (relatief meer lucht inademt). En dan ben je verder van huis. Bij Buteyko tellen we nooit.

De Buteyko oefeningen verschillen wezenlijk van alles wat je bij bijvoorbeeld fysiotherapie, Mensendieck of Yoga leert.

    Comment Section

    0 reacties op “De Buteyko Methode

    Plaats een reactie


    *